Blog: Friet, spinazie, taart en traplopen

Ja, daar is er weer één hoor, een blog over voeding… Misschien voel je weerstand om verder te lezen, zie je door de bomen het bos niet meer tussen alle ‘gezondheidsgoeroes’ of denk je ‘hou op met me, ik wil gewoon lekker elke dag friet en frikandellen’. Begrijpelijk… Máár, ja daar is de maar… voeding heeft, hoe je het ook wendt of keert, een gigantische invloed op hoe je je voelt, hoe scherp je bent en hoeveel energie je hebt. En je raadt het al, indirect is voeding dus ook een hele belangrijke factor op hoe het met/op je werk gaat!

´Uit onderzoek van het Erasmus Medische Centrum blijkt dat mensen die een gezond (lees: veel groenten, fruit en goede vetten uit vis) eetpatroon hebben een groter hersenvolume en grotere hippocampus (oa verantwoordelijk voor het geheugen) laten zien’

Oké dat is dus een feit. Maar we hebben geen onderzoek nodig om ook te begrijpen dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is! Heb je gemerkt dat het je tijdens de lockdowns en het vele thuiswerken beter afging om gezond en gevarieerd te eten en meer te bewegen tussen werkafspraken door, maar vind je het moeilijk om dit erin te houden nu je weer meer naar kantoor gaat? Herkenbaar! Je hebt weer meer reistijd, dus: meer gehaast in de ochtend en avond, meer geplan en minder tijd en energie om uitgebreid je lunch en snack to go te preppen. You’re not alone…

En daarom helpen we je graag een handje!

Tips:

  • Kook extra veel (lekker gezond) avondeten en neem de leftovers mee naar kantoor voor lunch;
  • Maak met je collega’s een goede deal dat elke collega in een andere week een gezonde lunch verzorgt. Zo houd je jezelf en elkaar gemotiveerd;
  • Grilled veggies! Gooi op zondagavond een grote hoeveelheid gesneden groenten in de oven en je hebt voor een paar dagen lekker vulling voor je salade. Ideaal als je weinig tijd hebt en toch gezond wil lunchen;
  • Ontbijt met een homemade (groen) sapje. Snel en makkelijk en je hebt meteen een groot deel van je dagelijkse portie groen al binnen!

 

Een andere verleiding die op het werk groter is dan thuis, is de snoeppot en de taartjes van een jarige collega. Je weet best dat dit niet gezond is, maar zeg er maar eens ‘nee’ tegen. Bovendien maken jouw hersenen dopamine aan als je suiker eet en dit is een stof die je een gevoel van beloning geeft, wat er weer voor zorgt dat je meer suiker wilt. De leukste manier om dit probleem te doorbreken is door een minder-suiker-challenge met jouw collega’s te doen, zo stimuleer je elkaar en zijn de verleidingen minder groot. Als je er eenmaal aan gewend bent om minder suiker te eten, wordt dit steeds makkelijker. Door deze challenge samen te doen, kom je samen op leuke alternatieven en boost je de samenhorigheid in het team!

En dan die beweging... Bij een kantoorbaan denk je vaak dat bewegen lastig is, maar met wat kleine veranderingen kun je toch meer bewegen dan je denkt. Wat denk je bijvoorbeeld van:

  • Walk en talk: sta bijvoorbeeld standaard op als je jouw telefoon opneemt. Ook een overlegje met een collega kan prima tijdens een wandeling;
  • Staand werken: tegenwoordig zijn er goede hybride bureaus, die je gemakkelijk kan omtoveren in een sta bureau. Ook een zitbal kan uitkomst bieden, omdat je dan veel actiever zit;
  • Traplopen: een geweldige workout! Vergeet die lift en neem altijd de trap;
  • Drinken halen: sta ieder half uur even op om drinken te halen. Heel lief als jouw collega dat voor je doet, maar voor je het weet, zit je de hele ochtend. Bovendien is veel drinken gezond en een bezoekje aan het toilet is ook een wandelingetje!

 

We hopen dat je na het lezen van deze blog goede inspiratie hebt om jouw eigen voedings- en bewegingspatroon een beetje gezonder te maken en wellicht ook die van jouw collega’s of medewerkers.

Als kers op de (gezonde, suikervrije) taart, geven we je wat extra lekkere easy peasy inspiratie voor een gezonde en kleurrijke werklunch!

Zoete aardappel kokossoep

Ingrediënten: Zoete aardappel, ui, knofloop, kokosmelk, gember, limoen, koriander

Groene ijssmoothie (heerlijk verfrissend ontbijtje voor in de zomerperiode)

Ingrediënten: Bevroren mango, stukje banaan, spinazie, boerenkool, limoen, havermelk (of andere melk naar keuze), water

Kleurrijke salade!

Ingrediënten: Spinazie (of andere slasoort, maar spinazie is erggg gezond!), zoete aardappel, wortel, paprika, courgette, rode ui, pijnboompit, zonnebloempit, pompoenpit, olijfolie, zout en peper.

Bananannanabread!

Ingrediënten: Amandelmeel (of ander meel naar keuze), eieren, bananen, dadels, cacaonibs, kokosrasp, walnoot, (optioneel om het nog vullender te maken voeg wat havermout toe). Extra lekker met amandelpasta als smeersel! Als je niet van kokosrasp houdt, kun je die vervangen door bijv. kaneel of pure vanille.