creatief en productief aan het werk in tijden van Corona

De Corona-crisis heeft een gigantische impact op onze maatschappij. ‘Werken’ ziet er in vrijwel iedere branche anders uit dan dat het er drie weken geleden uitzag. De meest zichtbare veranderingen zijn waarschijnlijk die in de medische zorg, het onderwijs en de horeca, maar ook in de sociale zorg moesten er veel aanpassingen gedaan worden en is de werkdruk zeker niet afgenomen. Dit vraagt om een bepaalde mate van creativiteit en aanpassingsvermogen. Want hoe verleen je hulp aan een cliënt als je ze niet meer mag zien? Hoe zorg je ervoor dat werknemers zowel fysiek als mentaal gezond blijven? En hoe houd je het werken leuk als je dat vanaf de keukentafel thuis, zonder gezelschap van je fijne collega’s moet doen?

Houd contact

Hoewel fysiek contact met andere mensen zoveel mogelijk beperkt moet worden, is het des te belangrijker dat men via andere wegen met elkaar in contact blijft. Video-bellen biedt uitkomst. Voor zowel cliënten als collega’s is het een houvast om momenten in te plannen om elkaar te spreken en vooral ook te zien. Dit zorgt voor verbondenheid en kan ook structuur bieden. In het geval van cliëntcontact geeft een videogesprek een stuk meer informatie dan een telefoongesprek. Is het huis schoon en opgeruimd? Ziet iemand er verzorgd en gezond uit? Wat hoor je op de achtergrond? Een video zegt meer dan alleen woorden. Voor collega’s onderling is het ook goed om video te gebruiken om gewoon eens even bij te kletsen. Zo worden er bij onze opdrachtgevers regelmatig ‘koffiemomenten’ ingepland, waarin iedereen vertelt waar hij of zij mee bezig is. Dit zorgt voor ontspanning en is een fijne afwisseling met andere werkzaamheden.

Wees flexibel en begripvol als werkgever

De thuissituatie is in veel gevallen niet de meest ideale situatie om in te werken. De ene medewerker zit thuis met kinderen, de ander heeft geen comfortabele werkplek om een volledige werkdag aan te zitten. Weer een ander heeft moeite zich te concentreren omdat de werkdruk minder is door het wegvallen van afspraken. Dan scheelt het wanneer er creatief omgegaan kan worden met werktijden. Als het een medewerker niet lukt om de van de reguliere 9-tot-5 te werken, geef iemand de optie om dat op andere momenten in te halen. Accepteer het wanneer iemand niet meer de volledige arbeidstijd kan invullen, omdat er minder werk is. En houd er rekening mee dat een collega misschien niet meteen je mailtje kan beantwoorden. Gelukkig zien we genoeg creatieve manieren waarop werk voortgezet kan worden. Zo worden er bijvoorbeeld vanuit de wijkteams ruimtes ingericht met plexiglas waardoor medewerkers toch op een veilige manier in contact kunnen komen met hun cliënten. Medewerkers van de dagbesteding die eigenlijk geen werk meer zouden hebben, worden ingezet op woongroepen zodat het daar extra gezellig gemaakt wordt voor de cliënten. Kortom, veel initiatieven die aantonen hoe flexibel en creatief we kunnen zijn.

Let een beetje op elkaar

Doordat we elkaar minder spreken en zien is het in theorie moeilijker om op elkaar te letten. Gelukkig zien we juist een trend waarin men ontzettend attent en behulpzaam is richting elkaar. Werkgevers sturen attenties naar hun medewerkers om hen een hart onder de riem te steken en succes te wensen. Zelfs een klein gebaar, zoals een kaartje of een reep chocolade, kan een grote steun en motivator zijn. Online plaatsen we oproepen en zetten we onze talenten en (extra) vrije tijd in om anderen tot hulp te zijn door het bieden van hele praktische hulp (het doen van boodschappen, de hond uitlaten) tot het bieden van een luisterend oor. Deze simpele tekens van verbondenheid zijn in deze tijden van improvisatie, omschakeling en soms wat eenzaamheid van ontzettend groot belang.

Door het toepassen van de bovenstaande initiatieven houden we de moed en de motivatie hoog. En dat werkt!