Hoe geef je een boost aan het sollicitatieproces?

Geschreven door Tessa Molenaar

Krapte op de arbeidsmarkt, voor ons allemaal is het merkbaar. Structureel overwerken in de zorg vinden we tegenwoordig steeds normaler. Het vinden van een geschikte nieuwe collega blijkt toch langer dan gewenst te duren. De werkdruk is hoog, waardoor we de cliënt niet altijd meer de aandacht kunnen geven die we willen geven. Dat strookt niet met de waarden van het type mens dat werkzaam is in de zorg. 

Waarom werken we ook alweer in de zorg? Omdat we écht mensen willen helpen, toch? Met tijd en aandacht dus. Helaas lijken deze twee aspecten tegenwoordig niet meer in onze vocabulaire te staan. Overspannenheidsklachten of zelfs een burn out liggen dan al gauw op de loer. En dat is natuurlijk het allerlaatste wat je als zorgorganisatie wilt, want passende zorgprofessionals zijn al zo lastig te vinden.

Laten we dan toch even tijd maken om te onderzoeken hoe je als zorgorganisatie een boost kunt geven aan het vinden van passend zorgpersoneel. Eén van de belangrijkste thema’s omtrent het vinden van passend personeel is de candidate experience. Dit is namelijk de totale ervaring die een sollicitant opdoet tijdens het sollicitatieproces. De ervaringen die mensen met elkaar delen op verjaardagen, mond-tot-mond reclame dus. Sollicitanten zijn daarom dé ambassadeurs van jouw organisatie. Wij hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet:

  • Neem je sollicitanten serieus. Wees je ervan bewust dat er een persoon aan de andere kant van de internetlijn zit. Een mens van vlees en bloed, dus geen lettertjes op je beeldscherm. Iemand die interesse heeft om jouw collega te worden. Dus of iemand nou wel of niet aansluit bij de vacature: neem elke sollicitant serieus.
  • Versnel het sollicitatieproces. Kandidaten drie weken laten wachten voordat ze een reactie krijgen? Niet meer van deze tijd! Kandidaten met een interessant profiel hebben voordat je het weet elders een toffe baan gevonden. En dat is onwijs balen. Voorzie kandidaten daarom snel van een reactie, liefst binnen een dag.
  • Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Communicatie is tijdens het sollicitatieproces ontzettend belangrijk. Krijg je vlak voor een belangrijke vergadering een telefoontje van een potentiële kandidaat die een vraag heeft over een vacature? En beloof je diegene op een later tijdstip terug te bellen? Potentiële kandidaten vinden het over het algemeen vervelend wanneer ze vervolgens niet meer worden teruggebeld. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt is dus echt the key! Dat geeft ook de betrouwbaarheid van jouw organisatie weer.
  • Onderbouw een afwijzing. Sluit een kandidaat niet voldoende aan voor deze specifieke vacature? Benoem duidelijk de redenen waarom je iemand afwijst. Ook mensen die minder goed binnen het profiel passen zijn ambassadeurs voor jouw organisatie. Stuur sollicitanten daarom niet een standaard geschreven afwijzing, maar onderbouw de afwijzing met concrete punten waar iemand echt iets aan heeft. Wellicht dat het nu niet is en niet een nooit niet.